Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 14.

Ćwiczenia oddechowe cz. III.

Podczas przeprowadzania ćwiczeń oddechowych pamiętajmy o zasadach: tor oddechowy obowiązujący przy tych ćwiczeniach – wdech powietrza przez nos – wydech przez usta; nigdy nie należy wydychać całego powietrza, zawsze pozostawić w płucach mały jego zapas, który staje się niejako kapitałem początkowym dla następnego wdechu; należy zadbać o to, aby dziecko nie wykonywało tych ćwiczeń bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony); dmuchamy przez wargi mocno wysunięte do przodu i zaokrąglone (jak podczas wymawiania samogłoski „U”), nie używając pojemności policzków; próby oddechowe przeprowadzamy w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu; nie należy ćwiczyć za długo, nie dłużej, niż kilka minut jednorazowo.

Ćwiczenia oddechowe uczą dzieci właściwego gospodarowania zasobem powietrza, pozwalają wydłużać fazę wydechową (wszak mówimy na wydechu), są także dobrą gimnastyką narządów artykulacyjnych, która pozwala na wzmocnienie obejmujące m. in. mięsień okrężny ust czy parzysty mięsień policzkowy.

  • Dmuchanie w trąbkę lub gwizdek. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę.
  • Przedmuchiwanie małej kulki z papieru lub bibuły przez labirynty narysowane wcześniej wspólnie z rodzicami na kartce papieru i włożone do plastikowej, przezroczystej koszulki na dokumenty.
  • Dmuchanie na papierową ozdobę zawieszoną na nitce, tak aby jak najdłużej była przechylona w przeciwną stronę. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę.
  • Próby gwizdania – dziecko próbuje zagwizdać parę razy na jednym tonie, w czasie jednej fazy wydechowej, przez wargi mocno wysunięte do przodu, zaokrąglone i ściągnięte „w dzióbek” – tylko podczas wydechu.
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy, znajdującego się na wprost ust dziecka, bezpiecznie oddalonego od dziecka. Dmuchamy tylko w płaszczyźnie poziomej. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę.

Radosnej zabawy 🙂