Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 15.

Ćwiczenia usprawniające motorykę języka cz. II.
Ćwiczenia pionizacji szerokiego języka.

Pionizacja języka czyli umiejętność unoszenia końca (czubka) języka w kierunku podniebienia twardego. Tylko spionizowany język spełnia swoje funkcje podczas połykania (zgodnie z fizjologią połykania), oddychania (oddychanie statyczne (spoczynkowe) – służące wyłącznie celom fizjologicznym) oraz mówienia.
Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom możemy usprawnić pionowe ruchy języka i tym samym pionizować go.

Ćwiczenia przeprowadzamy z dzieckiem przed lustrem, zwracając szczególną uwagę na to, aby były one wykonywane przez dziecko starannie, z dużą precyzją i przy szeroko otwartych ustach.

  • Rozpoczynamy od rozluźnienia i poszerzenia całej masy języczka. Ujmowanie brzegów języka między zęby trzonowe i delikatne nagryzanie (nagryzamy lekko zębami trzonowymi brzegi języka) przez 20 sek. Podczas ćwiczenia język jest schowany za ząbkami. Obserwujemy szeroki język w jamie ustnej.
  • Wolne mlaskanie językiem o podniebienie twarde – czubek języka chowa się za górnymi ząbkami, języczek pozostaje płaski, rozszerzony – do 1 minuty. Naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka tuż za górnymi siekaczami przez 1/2 minuty.
  • Zabawa „Konik”wydajemy charakterystyczny odgłos kląskania, stukając językiem o podniebienie twarde, przy naturalnie uchylonych ustach (do 1 minuty). W trakcie kląskania język podnosi się do podniebienia twardego – staje się płaski i „przykleja się” do niego.
  • Jeśli dziecko ma problemy z tym ćwiczeniem, niech przyciągnie – „przyssa” język do podniebienia twardego i opuści go, głośno przy tym mlaskając.

Wykorzystujmy także naturalne sytuacje. Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze.
Przy myciu ząbków zaproponujmy dziecku liczenie zębów w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.

Miłej zabawy 🙂