Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 18.

„Rysowane wierszyki” cz. III.

„Rysowane wierszyki” mówią o rzeczach, zwierzętach, osobach, są typową formą rysunku narastającego, związanego ze słowem. W trakcie mówienia bowiem powstaje rysunek, jako efekt ruchu towarzyszącego mowie. Te krótkie teksty są ćwiczeniem w uogólnianiu pojęć, doskonalą uwagę i pamięć słuchową sekwencyjną dziecka, rozwijają też wyobraźnię.

Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje poszczególne rzeczy, które występują w jego treści, tworząc dziecku wzór (prosty rysunek schematyczny). Dziecko włącza się do zabawy przy drugim czytaniu wierszyka – powtarza za dorosłym i rysuje samodzielnie, na własnej kartce (kojarząc słowo z elementem graficznym, z rysunkiem).
Oto kilka przykładów:

„Kącik lalek Bożenki”
Łóżko, kołdra, poduszeczka,
Pod kołderką śpi laleczka.
Szafa, Krzesło I stoliczek,
To laleczki pokoiczek.
Szczotka, ścierka i śmietniczka,
Do sprzątania pokoiczka.

„Przybory toaletowe”
Woda, mydło i gąbeczka.
Kubek, pasta i szczoteczka.
Duży ręcznik wisi tam.
Teraz chłopcze myj się sam!

„Zuzia”
Kwadrat jeden
i kółeczko,
mały trapez
i dwie nóżki,
ręce, włosy, oczka,
nos i buzia.
Poznajcie, to jest Zuzia!

„Dymek”
Leci dymek przez kominek!
A tuż za nim drugi dymek!
A za drugim trzeci dymek!
Lecą razem przez kominek!

Miłego tworzenia 🙂