Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 21.

„Rysowane wierszyki” cz. IV.
„Rysowane wierszyki” mówią o rzeczach, zwierzętach, osobach, są typową formą rysunku narastającego, związanego ze słowem. W trakcie mówienia bowiem powstaje rysunek, jako efekt ruchu towarzyszącego mowie. Te krótkie teksty są ćwiczeniem w uogólnianiu pojęć, doskonalą uwagę i pamięć słuchową sekwencyjną dziecka, rozwijają też wyobraźnię.
Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje poszczególne rzeczy, które występują w jego treści, tworząc dziecku wzór (prosty rysunek schematyczny). Dziecko włącza się do zabawy przy drugim czytaniu wierszyka – powtarza za dorosłym i rysuje samodzielnie, na własnej kartce (kojarząc słowo z elementem graficznym, z rysunkiem).
Oto kilka przykładów:

„Ryba”
Fala jedna,
Fala druga,
Głowa, płetwy, oko mruga.
Wszyscy teraz chyba wiecie,
Że to ryba ma być przecież!

„Drzewo”
Dwie kreseczki prosto,
Jedna biegnie krzywo.
Gdy obie połączysz,
To wyrośnie drzewo!

„Kaczki”
Wśród tej łączki,
Tej zielonej,
Niebieskie jezioro…
Po jeziorze płynie, płynie
Białych kaczek sporo…
Na tej łączce, tej zielonej
Żółte kwiaty rosną
I tak cudnie wyglądają,
Gdy zakwitną wiosną.
A za łąką tam – daleko,
Rosną, rosną drzewa…
Nad drzewami, pod chmurami
Mały ptaszek śpiewa.

„Świneczka”
To będzie świneczka,
Brzuszek ma jak beczka,
Ogon zakręcony,
Ryjek przytępiony,
Ucho, oko, nóżki małe…
I zwierzątko jest już całe!

Miłego tworzenia 🙂