Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 30.

„Wierszyki i piosenki do pokazywania” cz. I.
„Wierszyki i piosenki do pokazywania” ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Te krótkie teksty rozwijają/doskonalą pamięć słuchową sekwencyjną, wzbogacają słownictwo, usprawniają też rozwój motoryczny dziecka, a ćwiczenie funkcji słuchowych wydłuży czas koncentracji na zadaniach.

Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła kilkakrotnie śpiewa lub recytuje wybrany tekst, wskazując na wymienioną część ciała. Kilka razy powtórzony daje dziecku sposobność do włączenia się do zabawy.
Oto kilka przykładów:

Można śpiewać, wykorzystując melodię: „Siekiera, motyka…”.
Zaczynamy powoli i stopniowo zwiększamy tempo:
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.

Recytując, proszę powoli kręcić głową w jedną stronę, a potem w drugą:
Moja głowa jest na śrubie,
Bardzo głową kręcić lubię.

Jedna ręka potem druga. (Pokazujemy jedną rękę, a potem drugą.)
Głowa w górę, oczko mruga. (Unosimy głowę, mrugamy oczkiem.)

Ręce do machania (machamy rękami),
nogi do skakania (podskakujemy),
palce do liczenia (energicznie machamy palcami),
zęby do gryzienia. (Naśladujemy gryzienie.)
Głowa do kiwania (kiwamy głową – rytmiczne ruchy w przód i w tył),
uszy do słuchania (wskazujemy na swoje uszy),
oczy do mrugania (mrugamy oczami),
buzia do śpiewania (śpiewamy LALALA).

Życzę radosnej zabawy.
Dziękuję za poświęcony czas.