Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 31.

„Zabawy paluszkowe” cz. I.
„Zabawy paluszkowe” są zarówno znakomitym ćwiczeniem językowym, bowiem rozwijają pamięć słuchową, poprawiają zdolność koncentracji uwagi i wzbogacają słownictwo dziecka, jak i sprawności manualnej – precyzji palców i dłoni. Pogłębiają one więź emocjonalną między rodzicem, a dzieckiem i dostarczają dziecku wiele radości.

Dorosły wypowiada wybrany wierszyk, ilustrując jego treść ruchami swoich palców. Kilkakrotnie recytowany daje dziecku sposobność do włączenia się do zabawy – dziecko powtarza wypowiadany przez dorosłego tekst i naśladuje jego ruchy.

„Grota misia”
Tu jest grota. (Pokazujemy pięść, kciuk na zewnątrz.)
W środku miś (Zginamy kciuk i umieszczamy go pod złożonymi palcami.)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (Stukamy w pięść.)
O! Wyszedł miś. (Wysuwamy kciuk.)

„Wiosenna burza”
Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem wskazującym o podłogę.)
coraz prędzej z nieba spada. (Poruszamy palcami na przemian, wykonujemy nimi szybkie ruchy – „przebieramy” palcami”.)
Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
a tu błyskawica świeci… (Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot!!! (Uderzamy lekko pięściami o podłogę.)

„Rodzinka”
(Recytujemy wierszyk i pokazujemy dziecku najpierw kciuk, następnie palec wskazujący, kolejno palec środkowy, potem serdeczny i palec mały.)
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.
A obok – babunia.
Największy – to tatuś.
A przy nim – mamunia.
A to jest – dziecinka mała!
A to moja rączka cała. (Teraz poruszamy całą dłonią, rozszerzając palce.)

Życzę radosnej zabawy 🙂
Dziękuję za poświęcony czas.