Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 35.

„Rysowane wierszyki” cz. VII.

„Rysowane wierszyki” mówią o rzeczach, zwierzętach, osobach, są typową formą rysunku narastającego związanego ze słowem. W trakcie mówienia bowiem powstaje rysunek, jako efekt ruchu towarzyszącego mowie. Te krótkie teksty są ćwiczeniem w uogólnianiu pojęć, rozwijają uwagę i pamięć słuchową sekwencyjną dziecka, jak również wyobraźnię.

Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje poszczególne rzeczy, które występują w jego treści, tworząc dziecku wzór (prosty rysunek schematyczny). Dziecko włącza się do zabawy przy kolejnym czytaniu wierszyka – powtarza wypowiadany przez dorosłego tekst i rysuje samodzielnie, na własnej kartce, kojarząc słowo z odpowiednim elementem graficznym (z elementem rysunku).
Oto kilka przykładów:

„Kózka”
Prostokącik… cztery nóżki,
szyja, łebek i dwa różki,
oko, ogon, wreszcie broda,
no i kózka wnet gotowa!
E. M. Minczakiewicz

„Słonko”
Duże koło,
pełno kresek, długich, krótkich,
małych, dużych.
Buzia pięknie uśmiechnięta!
I słoneczko oczka mruży!

„Jeżyk”
Mała Iga chce dziś zwierza,
narysuję jej więc jeża.
Tu dam kreskę i półkole,
w środku kolec, kolec, kolec…
Tu główkę, tu nosek dam.
Jeszcze oczko i jeżyka mam.
E. M. Skorek

Życzę radosnego tworzenia 🙂
Dziękuję za poświęcony czas.