Zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zestaw 37.

„Rysowane wierszyki” cz. VIII.

„Rysowane wierszyki” mówią o rzeczach, zwierzętach, osobach, są typową formą rysunku narastającego związanego ze słowem. W trakcie mówienia bowiem powstaje rysunek, jako efekt ruchu towarzyszącego mowie. Te krótkie teksty są ćwiczeniem w uogólnianiu pojęć, rozwijają uwagę i pamięć słuchową sekwencyjną dziecka, jak również wyobraźnię, ćwiczą koncentrację uwagi.

Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje poszczególne rzeczy, które występują w jego treści, tworząc dziecku wzór (prosty rysunek schematyczny). Dziecko włącza się do zabawy przy kolejnym czytaniu wierszyka – powtarza wypowiadany przez dorosłego tekst i rysuje samodzielnie, na własnej kartce, kojarząc słowo z odpowiednim elementem graficznym (z elementem rysunku).
Oto kilka przykładów:

„Owieczka”
Płynie mały obłoczek,
ma ogonek jak loczek.
Kopytka i łebek mały…
I oto rysunek cały!
Z obłoczka wyszła owieczka,
puszysta jak poduszeczka.
E. M. Skorek

„Ławeczka”
Na dwóch kreseczkach
połóż deseczkę
i masz… ławeczkę!
E. Węglewska

„Bratek”
Jeden płatek,
drugi płatek, trzeci płatek,
czwarty płatek.
Jeszcze środek i łodyżka.
I jest bratek!
E. M. Skorek

Życzę radosnego tworzenia ☺
Dziękuję za poświęcony czas.